اجرای فضای سبز در شهرها با بالاترین استانداردها

maherniroo-fazae-sabz-shahri-1400-02-02

اجرای فضای سبز در شهرها مورد مهمی است که در چند دهه اخیر به صورت جدی در شهرسازی مدرن مورد توجه قرار گرفته است. البته قدمت اجرای فضای سبز به هزاران سال قبل باز می گردد و می توان این موضوع را از آثار باستانی برجای مانده از تمدن های ایران و روم باستان مشاهده کرد. اما در عصر جدید و پس از انقلاب صنعتی دنیا به سمت صنعت و تکنولوژی قدم برداشت و این موضوع باعث شد که فضاهای سبز در زندگی انسان تاثیرات کمی داشته باشند، و این موضوع تا اوایل قرن گذشته میلادی تقریبا نامحسوس بود اما کم کم انسان کمبود فضاهای سبز را در زندگی خود درک کرد و به شیوه های مصنوعی سعی نمود که طبیعت از دست رفته خود را در محیط های مختلف شهری اجرا کند و در نتیجه این اقدام اجرای فضای سبز در شهرها رواج یافت و امروزه در بسیاری از کشورها انجام این کار به یک الزام و قانون مبدل شده است و در سطوح مختلفی انجام می گیرد.

maherniroo-fazae-sabz-shahri-1400-02-03

اجرای فضای سبز شهری چیست؟

اجرای فضای سبز در شهرها با تعریف اصولی از فضای سبز قابلیت درک بیشتری دارد. برای پاسخ به سوال فضای سبز شهری چیست؟ تعاریف مختلفی وجود دارد که یکی از ساده و در عین حال جامع ترین آنها این است که فضای سبز به هر محیط گیاهی یا آبی در یک منطقه شهری یا مجاور آن گفته می شود که از پوشش های گیاهی و المان های آبی برای اجرای آن بهره گیری می شود. فضاهای سبز شهری در متراژها و انواع مختلفی طراحی می شوند و می توانند مربوط به یک منطقه مسکونی، یک مرکز تجاری، اداری، و یا یک محیط صنعتی و غیره باشند. همچنین فضاهای سبز شهری می توانند یک محیط صرفا با جنبه زیبایی، یک محیط تفریحی، یک محیط اجتماعی و فرهنگی و یا حتی زیستگاهی برای برخی از گونه های پرندگان و جانوران باشند.

maherniroo-fazae-sabz-shahri-1400-02-04

مزایای اجرای فضای سبز در شهرها

اجرای فضای سبز در شهرها در حالت کلی به خاطر مزایای مختلف آنها انجام می گیرد. به طور کلی تحقیقات نشان داده که دسترسی به فضای سبز با امید به زندگی رابطه مستقیم دارد، و با این اقدام می توان مزایای زیادی را برای یک جامعه شهری ایجاد کرد از مهمترین آنها می توان به این موارد اشاره کرد:

·        ایجاد زیبایی در شهرها: یکی از ویژگی های فضای سبز داشتن زیبایی بصری است به همین دلیل این کار بایستی به وسیله کارشناسان و افراد متخصص انجام گیرد تا بتوان بهترین تاثیرات را در زیبایی شهر و روحیات جامعه شهری ایجاد کرد.

·        کاهش آلایندگی هوا: یکی از مزایای مهم اجرای فضای سبز در شهرها، کاهش آلایندگی هوا می باشد. امروزه آلایندگی های مختلف به یکی از مشکلات رایج شهرها تبدیل شده است و در واقع گیاهان موجود در فضای شهری به عنوان فیلترهای تصفیه هوا به شمار می روند و بر طبق تحقیقات معتبر انجام شده هر متر فضای سبز شهری سالانه می تواند حدود 200 گرم ذرات آلودگی شهری را کم نماید.

·        کمک به مدیریت شهر در برابر باران ها: فضاهای سبز در حالت کلی می توانند از وقوع سیلاب در شهرها جلوگیری کرده و در مرحله دوم رطوبت های ناشی از بارندگی ها را تا مدت زیادی حفظ کنند.

·        عایق بندی هوا: تحقیقات نشان داده که اجرای فضای سبز در شهرها می تواند باعث عایق بندی هوا شود و در حالت کلی در تابستان ها هوا سردتر، و در زمستان ها گرمتر می شود و به همین دلیل می توان تا حدود 25 درصد در تابستان و 10 درصد در زمستان صرفه جویی انرژی را انجام داد.

اصول و مراحل کلی اجرای فضای سبز در شهرها

اصول و مراحل اجرای فضای سبز مواردی هستند که رعایت آنها برای انجام یک فضای سبز لازم و ضروری می باشد. به طور کلی فضاهای سبز به دو دسته فضاهای پهنه ای و خطی تقسیم بندی می شوند. فضاهای سبز پهنه ای در عکس های هوایی به صورت لکه ای مشاهده می شوند و فضاهای سبز خطی نیز فضاهایی هستند که متناسب با تنوع بافت شهری و جا به جا شدگی شهرها و گذرگاه ها ایجاد می شوند و به ندرت در نقشه هایی هوایی دیده می شوند. در بیان دیگر فضاهای سبز پهنه ای می توانند مالکیت داشته باشند اما فضاهای سبز خطی عموما مالکیت شخصی ندارند. همچنین اصول و مراحل اجرای فضای سبز بایستی بر اساس استانداردهای بین المللی و لازم در این حوزه طی شوند. و مراحل کلی انجام این کار عبارتند از:

·        شناسایی: در این مرحله که اولین قدم اجرای فضای سبز در شهرها به شمار می رود بایستی شناسایی در حوزه منابع و نیاز ها و همچنین طرح و قوانین انجام گیرد.

·        تحلیل ها: پس از اینکه شناسایی در حوزه های مختلف انجام گرفت بایستی داده های کلی مورد تحلیل قرار گیرند. تحلیل منابع و نیازهای پروژه و تطبیق آن ها با قوانین باعث کیفیت و دقت تصمیمات می شود.

·        تطبیق امکانات: پس از اینکه تحلیل ها انجام گرفت بایستی تطبیق آنها با شرایط محیطی بررسی شود.

·        بسط و طراحی طرح: پس از تطبیق امکانات و تصمیم گیری کلی بایستی نسبت به طراحی طرح فضا اقدام کرد.

اجرای فضای سبز در شهرها و مناطق مسکونی

اصول طراحی فضای سبز در مناطق مسکونی نیز در زمره اجرای فضای سبز در شهرها قرار می گیرد و بایستی کلیه مراحل فوق و استانداردهای لازم در مورد آن انجام گیرد و کلیه ویژگی های فضای سبز باید برای آن رعایت شود. البته اصول طراحی فضای سبز در مناطق مسکونی نسبت به اصول طراحی فضای سبز در مناطق دیگر متفاوت است و برخی از اصلاحات بسته به منطقه جغرافیایی متفاوت می باشند. برای مثال نمی توان از برخی از پوشش های گیاهی در فضای سبز مناطق مسکونی استفاده کرد و میزان فضای سبز یک منطقه مسکونی بایستی با زیر بنا و تعداد حدودی افراد مستقر در آن رابطه مستقیم داشته باشد تا همگان بتوانند از آن استفاده نمایند. ما در شرکت ماهر نیرو پارسا برابر با آخرین استانداردهای روز دنیا کار طراحی و اجرای انواع فضای سبز مناطق مسکونی را انجام می دهیم و سعی داریم همواره ایده ها و استانداردهای روز دنیا را در امورات کاری خود وارد نماییم.

اجرای فضای سبز در شهرها در شرکت ماهر نیرو پارسا

اجرای فضای سبز در شهرها خدمتی است که ما در شرکت ماهر نیر پارسا آن را ارائه می دهیم. ما در این شرکت تخصصی در زمینه طراحی و اجرای انواع فضاهای سبز شهری و همچنین فضاهای سبز مناطق مسکونی و غیره فعالیت داریم و برای این کار از آخرین دانش ها و تجهیزات روز دنیا استفاده می کنیم تا گامی برای جامعه سالم تر و آبادانی کشور برداشته باشیم. ما در این شرکت تخصصی برای اجرای انواع فضای سبز در شهرهای مختلف آمادگی کامل داریم و شما برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید با همکاران ما در تماس باشید.