احداث فضای سبز و نکات مهم در مورد آن

maherniroo-fazae-sabz-1400-02-02

احداث فضای سبز یکی از استانداردهای شهرسازی مدرن در دنیا به شمار می رود که در بسیاری از کشورها انجام آن به یک استاندارد ضروری تبدیل شده و دلیل اصلی این موضوع رابطه مستقیم بین وجود فضای سبز و سلامتی انسان می باشد. برای فضای سبز تعاریف مختلفی ارائه شده است و به بیان ساده می توان فضای سبز را یک محیط گیاهی و آبی خاص در یک محیط شهری معرفی کرد. این محیط گیاهی یا آبی می تواند متراژهای مختلفی داشته باشد و در طراحی و اجرای آن از پوشش های گیاهی مختلف استفاده شود. فضاهای سبز معمولا کاربرد استفاده عمومی دارند اما با این حال برخی از آنها به عنوان زیستگاه های جانوری نیز طراحی و استفاده می شوند که از جمله آنها می توان به باغ های پرندگان اشاره کرد. اهمیت احداث فضای سبز و نگهداری از آن امروزه در همه کشورهای دنیا مورد توجه است، و در ایران نیز از دهه ها قبل به این مسئله توجه ویژه ای شده است ولی با این حال به دلیل جغرافیای بیابانی ایران و در حال رشد بودن شهرها، در بسیاری از مناطق کشور فقر شدید فضای سبز وجود دارد و این مسئله با بروز بیماری های مختلف در جامعه شهری خود را نمایان کرده است. به همین دلیل همواره یکی از دغدغه های اصلی شهرداری ها اجرای فضای سبز  و یا بهسازی آنها می باشد. در حالت کلی برای اجرای فضای سبز  و یا بهسازی آنها در شهرها رعایت استانداردها اجرایی و دستورالعمل های حفظ و بهسازی فضای سبز اهمیت بالایی دارد. در ادامه در این مورد توضیحاتی ارائه می شود.

maherniroo-fazae-sabz-1400-02-04

نکات مهم در مورد اولویت بندی احداث فضای سبز

احداث فضای سبز اقدامی است که بایستی بر اساس نیاز یک شهر و زیر مجموعه های جامعه شهری آن انجام گیرد. متاسفانه به دلیل گستردگی برخی از شهرها و تجمیع امکانات شهری در یک نقاط خاص، امکان دسترسی عادلانه فضای سبز برای تمامی شهروندان آن وجود ندارد و گاها شاهد آن هستیم که سرانه فضای سبز در برخی از محله های یک شهر از میانگین کلی آن بیشتر، و در برخی از محله پایین تر از میانگین کلی است. در این حالت بایستی اولویت بندی فضای سبز انجام گیرد. در طی این اقدام باید میزان فضای سبز از جهات مختلف توسط کارشناسان بررسی شده و طرح کلی اجرای فضای سبز بر اساس اولویت بندی فضای سبز ایجاد انجام گیرد.

maherniroo-fazae-sabz-1400-02-03

مکان یابی برای احداث فضای سبز

احداث فضای سبز اقدامی است که برای انجام آن رعایت کلیه استانداردها و توجه به دیگر مبلمان شهری، آینده نگری و لحاظ نمودن سند توسعه شهری لازم و ضروری است. متاسفانه در کشور ما در دهه های گذشته و حتی در برخی موارد عصر حاضر به این موضوع توجه کافی نشده و به همین دلیل جامعه شهری نتوانسته از یک فضای سبز ایجاد شده بازدهی مناسب را دریافت کند. یکی از مهمترین نکات در احداث فضای سبز توجه به موضوع مکان یابی برای احداث آن است. مکان یابی فضای سبز به نوع فضا و منطقه احداث آن بستگی دارد. این بدان معناست که مکان یابی یک فضای سبز مسکونی با یک فضای سبز عمومی شهر و یا یک فضای سبز مناطق صنعتی متفاوت است. باید توجه داشت که یک فضای سبز می تواند تا دهه ها و شاید قرن ها بازدهی داشته باشد به همین دلیل توجه به سنگ بنای آن از اهمیت بالایی برخوردار است و در این موضوع تعیین جغرافیایی مکان مورد نیاز فضای سبز، در صدر این سنگ بنا قرار دارد. برای مثال جهت احداث فضای سبز شهری، مکان فضای سبز ایجاد شده بایستی در نقطه ای قرار داشته باشد، که امکان دسترسی عمومی به آن امکان پذیر باشد. همچنین این مکان باید در محلی باشد که امکان رویش و رشد پوشش های گیاهی مختلف در آن امکان پذیر باشد. همچنین برای محیط های مسکونی نیز فضای سبز ایجاد شده بایستی در بهترین منطقه باشند تا دسترسی افراد به آن به بهترین نحو ممکن باشد و تمامی افراد در رده های سنی مختلف بتوانند به مکان و امکانات آن دسترسی داشته باشند. همچنین در مناطق صنعتی نیز بایستی فضای سبز ایجاد شد در نقطه ای باشد که علاوه بر زیبایی و تاثیرات مثبت بر روحیه کارکنان، بتواند آلودگی های صنعتی را نیز کاهش دهد. البته این نکات در زمره بدیهیات مکان یابی برای فضای سبز هستند و برای تعیین مکان مورد نیاز فضای سبز بایستی بررسی های گسترده ای در زمینه زمین شناسی، خاک، وضعیت آب و هوایی منطقه انجام گیرد. و به عبارت ساده این اقدام نیاز به دانش تخصصی دارد.

maherniroo-fazae-sabz

آشنایی با دستورالعمل های حفظ و بهسازی فضای سبز

احداث فضای سبز به منظور بهره وری بلند مدت از آن انجام می گیرد و اگر از یک فضای سبز ایجاد شده نگهداری درستی انجام گیرد تا قرن ها می توان از آن استفاده کرد. به همین دلیل همواره یکی از بحث های پیرامون فضای سبز مربوط به حفظ و بهسازی آنها می باشد. حفظ فضای سبز باید بر اساس پوشش گیاهی آن، آب و هوای منطقه و غیره انجام گیرد. برای مثال در مناطق دارای آب و هوای خشک بایستی آبیاری به صورت منظم انجام گیرد و تا حد امکان از روش های بروز آبیاری استفاده شود. کوددهی و هرس به موقع نیز یکی از اقدامات مهم است که در حیطه  دستورالعمل های حفظ و بهسازی فضای سبز قرار می گیرد. همچنین ترمیم و تغییر سازه های رفاهی مثل آلاچیق ها، نیمکت ها و غیره در زمره مواد حفظ و بهسازی فضای سبز قرار می گیرند و در این میان بررسی مرتب ابزار روشنایی، ابزار خدمات نیز از جمله اقدامات مهم به شمار می رود. برای رعایت کلیه دستورالعمل های حفظ و بهسازی فضای سبز نیاز به دانش تخصصی و تجربه کاری است و بایستی این خدمت را از مراکز تخصصی ارائه خدمات فضای سبز دریافت کرد.

maherniroo-fazae-sabz-1400-02-01

ایمنی های اجرایی در احداث فضای سبز

احداث فضای سبز و یا بهسازی آن اقدامی است که برای انجام بایستی ایمنی های اجرایی در فضای سبز مورد توجه قرار گیرد. فضاهای سبز محیط های عمومی هستند که معمولا از المان ها و ابزار مختلف برای کاربری بیشتر آنها استفاده می شود. که از جمله آنها می توان به ابزار روشنایی کاربردی و دکوراتیو، ابزار بازی، محیط های خدماتی و غیره اشاره کرد. در نصب و اجرای تمامی این امکانات و بهره وری از آنها رعایت تمامی نکات ایمنی لازم و ضروری است، و برای انجام ایمنی های اجرایی در فضای سبز حتما بایستی از کارشناسان مربوطه خدمت دریافت کرد.

دریافت کلیه خدمات احداث فضای سبز در شرکت ماهر نیرو پارسا

احداث فضای سبز برابر با آخرین دستورالعمل های قانونی و استاندارد کیفی روز دنیا در شرکت ماهر نیرو پارسا انجام می گیرد. ما در این شرکت آمادگی داریم احداث فضای سبز را با بروزترین تجهیزات و با کمک بهترین کارشناسان انجام دهیم. شما برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می توانید با کارشناسان ما در تماس باشید.