معرفی خدمات شرکت های پیمانکار تامین نیروی انسانی

Manpower-supply-contractor

طی سنوات اخیر واژه پیمانکار تامین نیروی انسانی در خیلی از محافل عمومی مطرح گردیده است. این درحالیست که خیلی از افراد با نوع فعالیت این شرکت­ ها و فواید آن آشنایی ندارند. عدم آگاهی عمومی موجب سوء استفاده بعضی افراد فرصت طلب گردیده و خدمات این شرکت­ها را نادیده می گیرند. به منظور آگاهسازی عمومی قصد داریم عملکرد این نوع شرکت­ها را مورد تحلیل و بررسی قرار دهیم. در این مقاله به معرفی شرکت ماهر نیرو پارسا و خدمات تامین نیرو ارائه شده توسط پیمانکار تامین نیروی انسانی به کارفرمایان طرف قرارداد می پردازیم.

تعریف کلی پیمانکار تامین نیروی انسانی

شرکت­هایی که با استخدام نیروی انسانی کارگر ساده،  نیمه ماهر و ماهر به تناسب ماموریت محوله ارائه خدمت می نمایند. این شرکت­ها در واقع پیمانکارانی هستند که خدمات مورد نیاز منابع انسانی کارفرمایان را فراهم می نمایند. نیروهای کار پیمانکاران کلیه حق و حقوق خود را از شرکت­های پیمانکار مطالبه می­نمایند. مدت زمان کاری به تناسب قرارداد فی مابین کارفرما و پیمانکار متغییر است. پیمانکاران تامین نیروی انسانی بابت اشتغال کارکنان خود هزینه ای تحت عنوان کاریابی کسر نمی نمایند.

تفاوت دفاتر کاریابی با پیمانکاران تامین نیروی انسانی

شرکت­های کاریابی تحت نظارت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی دفترهدایت نیروی کار وکاریابی ها فعالیت می نمایند. این دفاتر در دو بخش داخل و خارج از کشور اقدام به هدایت نیروی کار جهت اشتغال می نمایند. در قبال ارائه خدمات کاریابی افراد متقاضی کار می بایست طبق تعرفه حق الزحمه استخدام را پرداخت نمایند. شرکت­های تامین نیرو مستقیما استخدام به پذیرش می نمایند و هیچ گونه وجهی بابت استخدام نیرو اخذ نمی نمایند.

محدوده فعالیت پیمانکاران تامین نیرو

در کلیه سازمان های اداری، عمرانی، صنعتی، کشاورزی و … که نیازمند بکارگیری افراد هستند ارائه خدمت می نمایند. به عبارتی هر محیط کاری که مستلزم فعالیت نیروی انسانی در آن است حوزه کاری این شرکت­ها می باشد. در کلیه سازمان­های طرف قرارداد به تناسب تعهدات نیروی کار مورد نیاز به تناسب مهارت بکارگیری می گردد.

نحوه اعتبارسنجی پیمانکاران

یکی از مهمترین نکاتی که می­بایست کارفرمایان در آن نهایت دقت را داشته باشند، شناسایی پیمانکار معتبر است. با بررسی سوابق شغلی پیمانکاران و استعلام مستندات ارائه شده به آسانی می توان اعتبار پیشنهاد دهندگان را ارزیابی نمود. ارائه رضایت نامه از کارفرمایان قبلی و بررسی توان مالی پیمانکار قبل از عقد قرارداد کاری الزامیست. عموماً شرکت­های متخلف دارای رزومه کاری کم تعداد و توان مالی محدود هستند. عدم تامین مالی در پروژه های تامین نیروی انسانی موجب تاخیر در پرداخت و نارضایتی­های کارکنان پیمانکار می گردد. بنابراین شرط اصلی انتخاب پیمانکار مناسب اطمینان از توان مالی و نیز بررسی سوابق کاری می باشد. یکی دیگر از روش های ارزیابی پیمانکاران معتبر بازدید میدانی و شناسایی امکان طرف قرارداد است. عموماً پیمانکاران معتبر پس از تامین هزینه­های پروژه­های جدید خود اقدام به عقد قرارداد می­نمایند. چراکه در صورت بروز مشکلات برای کارفرمایان کارکنان استخدامی کلیه حقوق و دستمزد خود را از پیمانکار مطالبه می­کنند. در این مواقع پیمانکاران غیرمعتبر پرداخت دستمزد کارکنان خود را منوط به اخذ صورت وضعیت­های کاری می نمایند.

چرا بعضی از افراد با فعالیت این شرکت­ها مخالفند؟

همانطوریکه درهر صنفی افراد خطاکار وجود دارند، در برخی از شرکت­های غیرمعتبر نیز تخلفات مشهود است. رفتار این گونه افراد که موجب تضییع حقوق کارکنان زیر مجموعه شده اثرات مخربی بر ذهنیت عمومی دارند. اثرات مخرب تا جایی ادامه داشته که خیلی از افراد نا آگاه خدمات پیمانکاران تامین نیرو را نادیده می گیرند. یکی دیگر از دلایل گسترش این گونه افکار ذات فعالیت آنها می باشد. ازآنجاکه نیروی کار آسیب دیده منتشر کننده رفتار ناصحیح کارفرمایان خود هستند، انتشار اخبار بد نیز سرعت بیشتری دارد. حساسیت آگاهسازی کارکنان با نحوه عملکرد و خطرات و مسئولیت­های آنان یکی از مهمترین وظایف مسئولان شرکت است. برخی از این افراد سودجود به دلیل طمع کاری از پرداخت حقوق کارکنان تابعه سر باز می­زنند. تاخیر در پرداخت و یا کسر از حقوق و مزایای نیروهای تابعه موجبات نارضایتی کارکنان می شود. این عملکرد عده ای منفعت طلب موجبات بدنامی این صنف پر استرس و بدنامی آن می گردد. این در حالیست که خیلی از شرکت­های معتبر با فروش املاک واموال خود با نیت پرداخت به موقع و دقیق به کارکنان خود متضرر نیز شده­اند. متاسفانه سرعت انتشار و اثر گذاری اخبارمنفی به مراتب بیشتر از اخبار مثبت است. در این میان نیز برخی از افراد فرصت طلب از بی اطلاعی عمومی استفاده نموده و به منظور خیرخواه جلوه دادن خود، به انتقادهای تند پرداخته اند. اگرچه با کمی دقت در سیرعملکرد این شرکت ها غرض ورزی اینگونه افراد برای عموم کاملا مشخص می گردد.

خدمات پیمانکاران تامین نیروی انسانی

شناسایی و بکارگیری نیروهای ماهر و متخصص

یکی از دغدغه های اصلی مدیریت منابع انسانی سازمان ها شناسایی نیروهای با انگیزه در مشاغل کاری می باشد. شرکت­های تامین نیرو با نیازسنجی تخصصی متناسب با هر محل کار نیروی متخصص آن شغل را پذیرش می نمایند. این شرکت ها با گذشت زمان بانک اطلاعاتی عظیمی از افراد مستعد جویای کار تهیه می نمایند. با اولین درخواست به ازای هر سهمیه پذیرش به چندین متقاضی مرتبط فراخوان دعوت به مصاحبه ارسال میگردد. طی جلسه­ای با حضور نماینده کارفرما افراد گزینش شده  مورد مصاحبه حضوری قرار می­گیرند. افراد برگزیده شده جهت طی دوره عملی پس از انعقاد قرارداد موقت به صورت آزمایشی مورد ارزیابی عملی قرار می­گیرند. از آنجاکه نیروی انسانی سرمایه اصلی هر سازمان است بنابراین کافرمایان همواره در تلاشند تا نیروهای دلسوز را حفظ نمایند.

گزینش دقیق و تخصصی

معمولا در همه سیستم­های منابع انسانی کارکنان واحد گزینش و استخدام را از با تجربه­ترین  افراد انتخاب می­کنند. عدم دقت در گزینش کارکنان موجب اتلاف انرژی و هدر رفت سرمایه­های سازمان می­شود. اهمیت این موضوع تا جایی است که پیشرفت هر مجموعه کاری مدیون عملکرد صحیح این واحد حساس است. متاسفانه بی توجهی در این مسئله منجر به نابودی خیلی از مجموعه های تولیدی گردیده است. با توجه به اینکه شرکت­های پیمانکارمتضمن حسن عملکرد کارکنان زیرمجموعه هستند در گزینش نیرو دقت مضاعف می­کنند.هرگونه اغماض و چشم پوشی در خطاهای گزینشی پیامدهای سنگینی را برای پیمانکاران همراه دارد. یکی از محسنات مدیریت پیمانکاری در حوزه منابع انسانی احساس اطمینان خاطر کارفرمایان در دقت گزینش نیرو است. نمایندگان کارفرما ضمن تشریح خطرات و الزامات شغلی معرفی کارکنان را به پیمانکار محول می­نمایند. اگرچه عوامل کارفرما به صورت مستمر در حال ارزیابی­ عملکرد کلیه کارکنان پیمانکارهستند و دائما بر فعالیت آنها نظارت می­کنند.

توجیه افراد جید الورود و آموزش ضمن خدمت

بدو شروع بکار، مدیر اجرایی شرکت تامین نیرو طی نشستی شرح وظایف هریک از افراد را به وی ابلاغ می­نماید. با هدف پیشگیری از بی­نظمی و ناهماهنگی در محل کار عوامل اجرای پیمانکار کلیه کارکنان را آموزش می­دهند. جزواولین آموزش­های کارکنان جدیدالورود ابلاغ دستورالعمل­های واحد HSE (ایمنی) و واحد انتظامات آن  سازمان است. درادامه فعالیت مدیران شرکت پیمانکار به منظور ارتقاء سطح هوشیاری و مهارت کارکنان زیرمجموعه جلسات آموزشی ضمن خدمت برگزار می­نمایند. با افزایش سطح مهارت کارکنان کیفیت ارائه خدمات نیز افزایش می­یابد و منجر به رشد سازمان می­شود. هرزمان کارکنان منافع خود را در گرو رشد سازمان بدانند، با دلسوزی و جدیت بیشتری نسبت به فعالیت اقدام می­نمایند.

هماهنگی جهت رفع نیازهای کارکنان

همانطوریکه می دانید کارکنان پیمانکار هیچگونه رابطه قراردادی با کارفرما ندارند. به منظور تامین خواسته کارکنان پیمانکار همواره نظرات کارکنان خود را اخذ و نسبت به رفع مشکلات آنان رسیدگی می­نماید.  برقراری ارتباط دوستانه میان پیمانکار و کارکنان موجب می­گردد نیروها با آرامش خاطر بیشتری معضلات کاری خود را بیان دارند. از طرفی پیمانکار با جمع بندی مشکلات پیش روی کارکنان جهت رفع آن پیشنهاداتی را به کارفرما ارائه می نماید. زمانیکه کارکنان حمایت پیمانکار و کارفرما را جهت رفع نیازهای خود مشاهده می­نمایند با آرامش خاطر ارائه خدمات می نمایند. پیمانکار موظف است تا رفع کامل دغدغده­های مشروع کارکنان به منظور تمرکز بیشتر آنان موضوعات را پیگیری ­نماید.

پیش بینی نیروی جایگزین و جلوگیری از کمبود نیرو

در سیستم­های مدیریتی خلع کارکنان موجبات اتلاف انرژی و بی نظمی کاری می گردد. از این رو شرکت­های تامین نیرو به تناسب نیروی انسانی فعال تعدادی نیروی کاری جایگزین پیش بینی می نمایند. در زمان مرخصی کارکنان و یا در صورت نیاز به افزایش نیرو وجود نیروی رزرو موجب پیشگیری از بروز وقفه در امور مدیریتی می گردد. از طرفی به دلیل فعالیت پیمانکاران در چند کارگاه شغلی معمولا نیروهای رزرو نیز همواره در حال فعالیت هستند. وجود این امکان به مدیران اجرایی انعطاف پذیری و آزادی در اجرای تصمیمات را به ارمغان می­آورد. از سوی دیگر پیمانکارن نیز با اشتغال زایی بیشتر نیروی کار موجبات کسب درآمد و آرامش خاطر بیشتری دارند.

بکارگیری تجارب خدمتی و مشاوره شغلی به کارفرما

از عمده محسنات برون سپاری امور مدیریتی منابع انسانی استفاده از تجارب خدمتی مدیران منابع انسانی است. با توجه به اینکه پیمانکاران طی سنوات مختلف با معضلات این بخش مستقیما درگیر هستند بهترین مشاور  برای کارفرمایان می ­باشند.

انجام امورات اداری و مالی کارکنان

با انتقال مسئولیت اداری و مالی کارکنان به پیمانکار عملا حجم زیادی از امورات مالی و اداری برون سپاری می­ گردد. مهمترین قابلیت آن تمرکز بییشتر مدیران منابع انسانی بر روی مسایل کلان و پیشگیری از فرسایش این واحد کلیدی است. از سوی دیگر هزینه های استخدام کارکنان اداری و مالی کارفرما نیز بدینوسیله کاهش چشمگیری می ­یابد.

تهیه و تجهیز ابزار و ملزومات مصرفی

پیمانکاران در قراردادهای خود جهت تامین ملزومات مصرفی کارکنان با بهینه سازی در مصرف موجب کاهش هزینه ها می­ شوند. آنها جهت ارائه خدمات تخصصی تجهیزات متناسب آن شغل را تهیه می نمایند و در خرید ابزار صرفه جویی می ­نمایند.

 تضمین حسن عملکرد کارکنان تابعه

از عوامل اصلی آسایش فکری کارفرمایان تضمین حسن عملکرد کارکنان توسط پیمانکار تامین نیروی انسانی است. در قراردادهای همکاری  یکی از مهمترین بندها تضمین حسن انجام کار کارکنان پیمانکار است. پیمانکاران معتبر با ارائه تضامین لازم و دقت در ارائه خدمات و گزینش افراد خواسته­ های کارفرما را تامین می نمایند.

تامین منابع مالی و پرداخت کلیه حقوق ودستمزد و مزایای کارکنان

در خیلی از مواقع کارفرمایان در پرداخت صورت وضعیت کارکنان پیمانکار دچار تاخیر می گردند . در این حالت پیمانکار با استفاده از منابع مالی خود کلیه حقوق و مزایای کارکنان تابعه را پرداخت می نماید. پرداخت شفاف و به موقع حقوق و دستمزد و بیمه با ارائه فیش حقوقی منظم موجب رضایت کارکنان می­گردد.

دوراندیشی و پیش بینی آسیب ها و خطرات احتمالی کار

اکثر پیمانکاران تامین نیرو معتبر ضمن بیمه تامین اجتماعی کلیه کارکنان خود را مشمول بیمه تکمیلی و مسئولیت می کنند. با اینگونه دوراندیشی های ناشی از تجارت کاری از وقوع خطرات و آسیب های احتمالی پیشگیری می­ گردد.

اشتغال زایی و کاهش بیکاری

در خیلی از مواقع این شرکت هابا بکارگیری نیروهای متخصص خدمات تخصصی نیز ارائه می دهند. از آنجا که درآمد آنها منوط به ایجاد اشتغال کارکنان است هموراه در تلاش ایجاد کارهای جدید هستند. در صورت تعدیل نیروی انسانی کارخانجات طرف قرارداد پیمانکاران کارکنان خود را به مشاغل جدید معرفی می­ کنند.

ارتقاء سطح بهره­ وری تولید و ارائه خدمات

زمانی که کارکنان پیمانکار برای حفظ مجموعه خود تلاش می کنند راز بقای مجموعه را عملکرد صحیح و دلسوزانه می­ دانند. این نگرش مهمترین عامل ارتقاء سطح بهره­وری و ارتقاء تولید و خدمات هر سازمانی است. با درک متقابل میان کارفرما، پیمانکار و کارکنان و ایجاد محیط کار صمیمی انگیزه کاری نیز افزایش می یابد. اینگونه سازمان­ها که اساس کار خود را درک متقابل می دانند بهترین کیفیت محصولات را داشته و مشتریان ماندگارتری دارند.

راز موفقیت سازمان های مدرن

آنچه که مسلم است، سازمان­ های مدرن جهت توسعه کاری و رقابت با رقبای تجاری خود به مدیریت کلان روی می­ آورند. برون سپاری امور به پیمانکاران با تجربه موجب تمرکز بیشتر بر محصول و ارتقاء سطح کیفی آن می ­شود. کارکنان شرکت­ های تامین نیرو که بقای خود را در گرو بقا سازمان می­دانند نهایت دقت را در ارائه خدمات می ­نمایند. این مثلث احترام متقابل بین کارمندان، شرکت پیمانکار تامین نیرو و کارفرما مهمترین راز موفقیت سازمان­ های مدرن است. مجموعه­ های موفق دارای فضای کاری بانشاط توام با قانون مندی و انضباط کاری هستند. در این سازمان ها علاوه بر مدیر مستقیم عوامل بالادستی پیمانکار و کارفرما نیز بر نحوه فرآیند کار نظارت دارند. این نظارت سلسله مراتبی موجب شناسایی مشکلات کاری کارکانان می گردد. با رشد سازمان­ های مدرن درآمد حاصل از تولید باعث ارتقاء سطح کیفی و درآمدی کارکنان نیز می­ گردد.

منابع درآمد شرکت های تامین نیروی انسانی

 به تناسب افزایش حقوق کارکنان سود شرکت تامین نیرو نیز افزایش می­ یابد. خیلی از افراد با شنیدن این جمله دچار سوء تفاهم می­ گردند. در تشریح این جمله باید گفت که درصدی از حقوق کارکنان به عنوان کارمزد بالاسری به پیمانکار پرداخت می گردد. پس سود پیمانکار هیچگونه ارتباطی به اصل حقوق کارکنان زیر مجموعه ندارد و از حقوق آنان کسر نمی ­گردد. کارفرما علاوه بر حقوق و دستمزد استحقاقی کارکنان پیمانکار طبق توافق درصدی بالاسری تعیین و به پیمانکار پرداخت می نماید. بنابراین افزایش سود خود را در گرو افزایش حقوق و مزایای کارکنان خود می داند. در صورت عدم پرداخت صورت وضعیت  توسط کارفرما، پیمانکار متعهد به پرداخت دستمزد کارکنان خود می ­باشد.

 معرفی شرکت ماهر نیرو پارسا

این شرکت از سال 1385 در زمینه تامین نیروی انسانی کارخانجات، سازمان­ها و ادارات آغاز به فعالیت نمود. تاکنون با بیش از سی سازمان معتبر مفتخر به همکاری بوده و رضایت نامه کتبی حسن عملکرد اخذ نموده است. با افزایش سابقه کار این شرکت تجارب کاری آن نیز در زمینه تامین نیروی انسانی توسعه یافته است. با بهره گیری تجارب کارشناسان این شرکت کلیه پروژه­های کاری آن با موفقیت به سرانجام رسیده است. خوشبختانه طی 14 سال سابقه فعالیت این شرکت هیچگونه تخلف و اختلاف کارگری نیز ثبت نگردیده است. تامین خواسته کارکنان و جلب رضایت کارفرمایان به منظور ادامه قرارداد همکاری مهمترین هدف شرکت ماهر نیرو پارسا می باشد. سامانه اینترنتی ROZ24.ir که متعلق به این شرکت تامین نیرو می­باشد جهت شناسایی نیروی جویای کار راه اندازی شده است. این شرکت تاکنون در استان­های تهران، البرز، قزوین، گیلان، اصفهان و همدان فعالیت داشته و آمادگی فعالیت در کل کشور را دارد.

سخن آخر

به منظور اطلاع رسانی درست در این مقاله سعی شده به معرفی اجمالی نحوه خدمت رسانی شرکت­ های تامین نیرو بپردازیم. اگرچه استمرار حضور این شرکت ­ها خود دلیلی بر عملکرد مطلوب پیمانکاران تامین نیروی انسانی می باشد. از سوی دیگر  ضمن تاکید بر اهمیت شناسایی پیمانکاران معتبر، آثار مخرب بی­ توجهی در فرآیند ارزشیابی تشریح گردد. امید است توانسته باشیم با شفافسازی عملکرد پیمانکاران تامین نیرو موجبات آگاهسازی عمومی را فراهم آوریم.