اصول گشت زنی نگهبانان 

نگهبان ماهر نیرو 11

شرکت پیمانکار تامین نیروی انسانی ماهر نیرو پارسا با مدیریت کارشناسان ارشد علوم پلیسی همواره با آموزش اصول نگهبانی سعی در پیشگیری از وقوع جرائم را داشته و در خصوص اصول گشت زنی و نحوه گشت زنی نگهبانان موارد زیر را تاکید می نمایند:

-گشتی ها باید بصورت دایره ای و حول محور محل مورد نظر در جهت عقربه های ساعت و یا بالعکس و با اطلاع قبلی مسئول گشت و دستورات صادره از سوی وی انجام گردد.

-گشت زنی زوجی در مسیر های مشخص باعث افزایش ضریب امنیت در محدوده نگهبانی می گردد.

-انجام گشت زنی به صورت انفرادی معمولاً در زمان هایی که خطرات کمتری وجود دارد، مورد استفاده قرار می گیرد.

-اعزام گشتی ها به صورت ضربدری و برعکس جهت یکدیگر و تعیین نقطه تماس برای آنها موجب انتقال اخبار و اطلاعات و افزایش ضریب تامینی گشت زنی ها می شود.

-تجهیزات مورد نیاز گشتی های پیاده : 1- چراغ قوه 2- سوت 3- دفتر یادداشت 4- قلم 5-بی سیم 6- لباس حفاظت 7-کلیدهای لازم و هرگونه تجهیزات مناسب با عملیات ویژه

-تجهیزات مورد نیاز گشتی های موتوری: 1- تمام موارد گفته شده در گشت پیاده 2- چراغ های چشمک زن 3-جعبه های کمک اولیه 4-پتو 5- کپسول آتش نشانی 6-چراغ های کمکی 7- نورافکن 8- موانع جلوگیری از حرکت ترافیک 9-برانکارد 10-وسیله نقلیه و بی سیم 11-دوربین

در صورتیکه در حین گشت زنی و یا ماموریت نگهبانان با صحنه جرم مواجه شدند می بایست به نکات ذیل توجه نمایند:

-صحنه جرم به مکانی گفته می شود که در آن جرمی از قبیل؛ قتل؛ سرقت، آتش سوزی، خودسوزی، خودکشی، فوت، انفجار، بمب گذاری، تجاوز به عنف و سایر موارد مشابه به وقوع پیوسته باشد.

-به مجرد اطلاع از وقوع جرم و یا حادثه بایستی بلافاصله  کلیه  راه های خروجی و ورودی به محل واقعه را مسدود و از ورود و خروج کلیه افراد داخلی و خارجی حوزه استحفاظی تا رسیدن مامورین پلیس و مسئولین قضایی خودداری نمایند.

-محل وقوع جرم و حادثه را سریعاً به پلیس 110 و کلانتری محل اطلاع و زمان تماس تلفنی را با درج مشخصات گیرنده تماس در دفتر نگهبانی ثبت و تا حضور مامورین انتظامی موظف به پیگیری مستمر با آنها می باشد.

-تا رسیدن مامورین انتظامی نگهبانان بایستی صحنه جرم را کاملاً حفظ و اطراف و نواحی محل وقوع را با نصب و با گذاردن علائم و نرده وطناب کشی و خط کشی مسدود و با همکاری اهالی محل و استمداد از معتمدین محل از جلو رفتن مردم و اهالی به محل حادثه ممانعت و جلوگیری نمایند.

-جمع آوری اطلاعات در ارتباط با صحنه جرم کنترل و حفظ و نگهداری آلات جرم و نمونه ها از قبیل خون، مو، پوکه فشنگ، گلوگه اسلحه، کارد و چاقو، پیش گوشتی، میله آهنی و چوبی، قیچی و سیم چین، سوزن و سرنگ، سیم و نخ های پلاستیکی و ابریسمی و سایر لوازم و وسیله های بجای مانده در محل بسیار ضروری می باشد.

-کنترل، بازرسی و نظارت اطراف محل و خارج از محل وقوع جرم و حادثه بسیار مهم می باشد؛ چه بسا ممکن است آثار پا و کفش یا آثار چرخ اتومبیل و موتورسیکلت و سایر وسایل نقلیه وجود داشته باشد بایستی آثار مذکور تا رسیدن مامورین تشخیص هویت کاملا حفظ و از راه رفتن روی آن و مخدوش شدن آن ها خودداری و ممانعت شود.

-در خصوص حفاظت از صحنه جرم ابتدا بایستی محدوده صحنه جرم مشخص و از آن حفاظت به عمل آید، بهتر است حتی الامکان محدوده وسیعی را در نظر گرفته و در صورت لزوم بعدا آن را محدود و کوچکتر کرد.

-هرگاه حفظ حیات جان انسانی در پیش باشد، حفظ شواهد و آثار جرم در درجه دوم اهمیت قرار می گیرد، البته ممکن است در نتیجه حمل و نقل مصدوم، صحنه جرم دست خوش بی نظمی و آشفتگی گردد؛ در چنین مواقعی هم باید حتی المقدور رعایت نظم بشود و از امحاء آثار جلوگیری گردد.

-تعریف دلیل و شواهد عینی: دلیل، عبارت است از هر چیزی که برای اثبات و تعیین حقیقت امری که صحت اصالت آن مورد شک و تردید قرار گرفته  است، ارائه شود و وسائل رسیدن به حقیقت را فراهم کند و شواهد عینی عبارت است از ارزشیابی هایی که در عالم مادی وجود دارند و میتوان آن ها را لمس و مشاهده کرد.

-قاعده اصلی در بررسی صحنه جرم و برای جمع آوری شواهد عینی این است که قبل از عکاسی و تهیه کروکی و یادداشت برداری و ثبت اطلاعات لازم به چیزی دست زده نشود یا آن ها را جابجا نکرد؛ زیرا در صورت تماس و دست خوردگی و یا تغییر محل هر یک از این آثار، اعاده آن ها به محل مقدور نخواهد بود.

امید است با بهره گیری از موارد فوق پرسنل انتظامات عملکرد مطلوب و بهینه ای جهت حفاظت فیزیکی از امکان حوزه استحفاظی داشته باشند.