آشنایی با انواع بیمه کارکنان و مزایای آن

بیمه کاری

امروز قصد داریم در خصوص انواع بیمه مشاغل و تعاریف آن مطالبی را در اختیار مخاطبین عزیز قرار دهیم در ابتدا باید بدانیم بیمه ها کدامند  و دفترچه بیمه چیست؟

‎بیمه یکی از کسورات حقوق و دستمزد است و همان طوریکه می دانیم کسانی که حق بیمه خود را پرداخت می کنند‌ ‎از مزایای قانونی بهره مند می شوند.‎ باید بدانید بیمه‌شدگان و کسانی که بیمه پرداخت می نمایند می توانند گروه های مختلفی باشند که عمده ترین آنها به شرح زیر است :

– بیمه شدگان تامین اجتماعی

– بیمه شدگان کارکنان دولت

– بیمه شدگان نیروهای مسلح

– بیمه‌شدگان آینده ساز

باید توجه داشته باشید که هر گروه از بیمه‌شدگان بالا حق بیمه خود را بر اساس نرخ های متفاوتی پرداخت می نماید و- از مزایای مشابه برخوردار می شوند، ما در این مقاله بیشتر به ارائه توضیحاتی در خصوص نحوه محاسبه نرخ و مبانی محاسبه حق بیمه، بیمه شدگان تامین اجتماعی می پردازیم چرا که این گروه سهم بیشتری را در جامعه و بازار کار به خود اختصاص داده اند و کارکنان شرکت ها و موسسات تولیدی و خدماتی تحت پوشش این نوع بیمه هستند.

شرکت تامین نیروی انسانی ماهر نیرو پارسا نیز که در زمینه تامین نیروی انسانی کارخانجات صنعتی و سازمان ها بیش از چهارده سال سابقه فعالیت دارد کلیه کارکنان خود را تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار داده و افراد زیادی از کارکنان این شرکت از مزایای بیمه تامین اجتماعی استفاده نموده و بازنشسته شده اند.

یکی از بهترین مزایای تحت پوشش قرار گرفتن کارگران و کارکنان این شرکت پیمانکار تامین نیروی انسانی استفاده از بیمه بیکاری، مستمری بازنشستگی و  بیمه های درمانی است. برای آشنایی بیشتر با دفترچه بیمه بهتر است بدانیم  که دفترچه بیمه چیست؟ و چه کاربردهایی دارد؟

دفترچه  بیمه دفترچه ایست که در اختیار بیمه شدگان قرار دارد و بیمه‌شدگان برای استفاده از مزایای درمانی از این دفترچه استفاده می کنند بدین صورت که بیمه شده با ارائه این دفترچه به پزشکان و مراکز درمانی طرف قرارداد با سازمان بیمه کننده، فرد بیمه شده هزینه کمتری را پرداخت خواهد نمود و سازمان بیمه کننده مابه‌التفاوت هزینه‌های درمانی را به پزشک یا مرکز درمانی پرداخت خواهد نمود.

نکته بسیار با اهمیت وجود دارد که باید به آن دقت شود، اشاره شد که وجوهی بابت بیمه تامین اجتماعی بر اساس ۷ درصد سهم کارگر و ۲3 درصد سهم کارفرما محاسبه می شود و به عنوان بیمه به حساب تامین اجتماعی واریز می‌شود و به این منظور استفاده از مزایای این قانون همچون درمان و مستمری آنها می باشد.

قانون حمایت اجتماعی دیگری نیز از کارگران به نام بیمه بیکاری به عمل آورده و به این شکل که کسانی که تحت پوشش تامین اجتماعی هستند کارفرما در زمان تهیه لیست حقوق دستمزد ۳ درصد از حقوق و دستمزد آنها را به عنوان بیمه بیکاری محاسبه و به حساب صندوق بیمه بیکاری واریز می نماید تا در زمان بیکاری کارگران تحت شرایط خاصی از این محل حقوق دریافت کنند، توجه دارید که این ۳ درصد نیز یک هزینه برای کارفرما می باشد در نتیجه کارفرما ۲۳ درصد حقوق و دستمزد را به عنوان هزینه متحمل می شود. با توجه به اینکه ۲۰ درصد را بابت بیمه اجتماعی کارکنان و کارگران خود و ۳ درصد را بابت بیمه بیکاری کارکنان خود واریز می نماید.

برای آشنایی بیشتر با مفهوم بیمه بیکاری باید به تعریف آن بپردازیم و بدانیم که اصلا بیمه بیکاری چیست؟ طبق ماده ۳ بیمه بیکاری به عنوان یکی از حمایت های تامین اجتماعی و سازمان تامین اجتماعی مکلف است با رعایت حق بیمه مقرر به بیمه شدگانی که طبق مقررات این قانون بیکار می‌شوند مقرری بیمه بیکاری پرداخت نماید و بر اساس ماده ۲ بیکار از نظر این قانون بیمه شده است که بدون میل و اراده بیکار شده و آماده به کار باشد بنابراین بیمه شدگانی که به علت تغییرات ساختار اقتصادی واحد مربوط به تشخیص وزارتخانه ذی‌ربط و تایید شورای عالی کار بیکار موقت شناخته شوند مشمول مقررات این قانون خواهد بود بیمه شدگانی که به علت بروز حوادث غیرمترقبه مانند سیل زلزله و غیره بیکار می‌شوند می‌توانند از مزایای این قانون بهره‌مند شود غیرارادی بودن بیکاری کاری ملاک اصلی برقراری حمایت های قانونی بیمه شدگان بیکار است.

بیمه شده زمانی استحقاق دریافت مقرری بیمه‌ بیکاری را دارد که اولاً قبل از بیکار شدن حداقل ۶ ماه سابقه پرداخت حق بیمه بیکاری را داشته باشد مگر به علت بروز حوادث غیرمترقبه مانند سیل جنگ و غیره بیکار شود و ثانیاً بیمه ‌شده ظرف ۳۰ روز از تاریخ بیکاری با اعلام مراتب به واحدهای کار و امور اجتماعی آمادگی خود را برای اشتغال به کار تخصصی و یا مشابه آن اطلاع دهد. جمع مدت پرداخت مقرری از زمان برخورداری از مزایای بیمه ‌بیکاری اعم  از اجرای آزمایشی یا دائمی آن برای مجردین حداکثر ۳۶ ماه و برای متاهلین یا متکلفین حداکثر ۵۰ ماه بر اساس سابقه کلی  پرداخت حق‌بیمه می باشد.

در خصوص بیمه بیکاری باید به موارد زیر توجه کرد:

– مدت دریافت مقرری بیمه بیکاری جزو سوابق پرداخت حق‌بیمه محسوب می‌شود.

– مقرری بیمه بیکاری افراد واجد شرایط از روز اول بیکاری قابل پرداخت است.

– مقرری بیمه بیکاری بیمه ‌شده بیکار با اشغال کار مجدد قطع خواهد شد.

– مقرری بیمه بیکاری بیمه ‌شده بیکار، با سپری شدن زمان استحقاقی بیمه شده برای دریافت مقرری و خاتمه این مدت قطع خواهد شد.