پیشگیری از سرقت خودرو

سرقت خودرو

تحقيقات نشان مي‌دهد كه در نيمي از جرايم مالي، مالباختگان افرادي هستند که خود زمينه‌ي تحريک، ترغيب و يا تسهيل در ارتكاب جرم را براي مجرمان فراهم مي‌آورند.

از ميان جرايم عليه اموال، «سرقت خودرو» و «سرقت لوازم خودرو» داراي اهميتي فراوان مي‌باشند. اگر­چه آمارها حاكي از آن است ­كه سرقت لوازم اتومبيل در ­مقايسه با سرقت خودِ اتومبيل به ­مراتب بيشتر رخ مي‌دهد، ليكن ما در اين مجال سعي نموده‌ايم تا به هر­دو مورد پرداخته و راه‌كارهاي پيشگيرانه‌اي را در اين زمينه به هموطنان عزيز ارائه نماييم.

چه خودروهايي در معرض سرقت قرار دارند؟

براي پاسخ به اين سؤال ابتدا بهتر است سارقان خودرو را به دو دسته‌ي حرفه‌اي و غير­حرفه‌اي تقسيم كنيم:

سارقان غيرحرفه‌اي، با استفاده از فرصت به‌دست آمده وسايل نقليه‌اي را كه فاقد لوازم و تجهيزات ايمني مناسب بوده و در ­مكان خلوت پارك باشند يا سوئيچ بر­روي ­آن‌ها باقي ­مانده باشد، به ­سرقت مي‌برند. اين‌گونه ­وسايل نقليه معمولاً به­منظور اوراق شدن و استفاده از قطعات و لوازم آنها و ­يا براي انجام اعمال مجرمانه، مورد سرقت قرار مي‌گيرند. معمولاً درصد بالايي از اين خودروهاي مسروقه توسط پليس كشف مي‌شود.

سارقان حرفه‌اي خودرو، افرادي هستند كه از مهارت و سرعت عمل بالايي براي راه‌اندازي و روشن نمودن وسايل نقليه از قبيل قطع سيستم هشداردهنده، بازكردن درِ خودرو و قفل و زنجير برخوردار هستند. اين قبيل سارقان پس از مبادرت به سرقت با انجام جعل اسناد و مدارك اقدام به فروش خودرو مي‌كنند. سارقان حرفه‌اي براي انجام سند نمره، ابتدا اتومبيلي تصادفي را خريداري كرده و اتومبيل هم‌مدل، هم‌رنگ و هم‌تيپ آن را سرقت مي‌كنند. سپس با استفاده از جعل اسناد و مدارك خودروي تصادفي و تغيير اركان خودروي سرقتي به اصطلاح سند نمره و نصب پلاك ساخت خودشان، آن­ را به فروش مي‌رسانند. خودروهايي ­كه توسط اين سارقان مورد سرقت قرار مي‌گيرند، معمولا به سختي كشف مي‌شوند.

با تمام اين اوصاف ترديد نكنيد ­كه حتي حرفه‌اي‌ترين سارقان خودرو نيز به دنبال سرقت‌هاي كم دردسر هستند و بالا بودن امنيت خودروها و يا نصب لوازم ايمني و بازدارنده بر روي آنها، تا­حد زيادي باعث مي‌شود تا از سرقت اين­نوع وسايل نقليه چشم‌پوشي كنند. بنابراين انجام اقدامات پيشگيرانه توسط افراد جامعه را مي‌توان اصلي‌ترين گام براي مبارزه با وقوع سرقت خودرو دانست.

واقعيت تلخ اين است كه بيشتر خودروهايي كه به سرقت رفته‌اند، توليد كارخانجات داخلي مي‌باشند. با اين وجود نيروي انتظامي همواره در راستاي رفع نواقص ايمني خودروهاي توليد داخل تلاش نموده است؛ به‌طوري كه در اين خصوص بارها جلساتي را با حضور صاحبان كارخانه‌هاي سازنده‌ي خودرو و سارقان حرفه‌اي برگزار نموده كه در آن مجرمان شگردهاي به كار­گرفته شده در سرقت‌هاي ارتكابي ­را عنوان كرده‌اند. با اين وجود اين تلاش‌ها زماني مفيد خواهد بود كه مالكان خودروها نيز توصيه‌هاي پيشگيرانه‌ي پليس را كاملاً جدي بگيرند.

سرقت لوازم خودرو، پرشمارترين جرم در كشور

وقوع اين نوع سرقت‌ها با خريد اموال مسروقه لوازم داخلي خودرو كاملاً در ارتباط مي‌باشد. آن‌چه كه ادامه‌ي فعاليت مجرمانه‌ي سارقان لوازم خودرو را تضمين مي‌كند، خريد اموال مسروقه توسط افراد جامعه است. گرمي بازار مالخرها از وجود خريداران لوازم دست دومي است كه نمي‌دانند مالي كه مي‌خرند، دزدي است؛ اگرچه در برخي مواقع نيز وجود و ارائه‌ي تجهيزات لوكس و گران‌قيمت خودروها در اين بازار با قيمت‌هاي باورنكردني و اندك موجب مي‌شود خريداران، چشمانشان را بر روي حقيقت ببندند. به همين دليل است كه پليس همواره با خريداران و فروشندگان اموال مسروقه به شدت برخورد مي‌كند.

استفاده‌ي سارقان از فرصت‌ها:

آشنايي ­شهروندان با فرصت‌هاي مختلفي كه سارقان حرفه‌اي و غيرحرفه‌اي براي انجام عمل مجرمانه‌ي خود ­مترصد به‌دست آوردن آن‌ها هستند، نقش ­مهم و اساسي­ در كاهش اين جرم دارد. توصيه‌هاي پيشگيرانه‌ي ما نيز در بيان اين فرصت‌ها نهفته است. توصيه‌هايي كه شايد بارها و بارها از زبان پليس شنيده باشيد و ما در اينجا فقط آنها را به شما يادآوري مي‌كنيم:

* ­پارك خودرو در محيط‌هاي خلوت و تاريك و يا در يك نقطه به­مدت طولاني كه زمينه را ­براي ارتكاب عمل مجرمانه از طريق بازكردن قفل‌ها، بريدن زنجير، قطع دزدگير و خنثي كردن ساير تجهيزات ايمني فراهم مي‌كند.

* انجام معامله با دلالان در مراكز غير معتبر

*‌ خريد خودرو به‌صورت وكالتي

* رها شدن خودرو با درِِ باز يا شيشه‌هاي پايين و بعضاً قرار داشتن سوئيچ بر روي آن

* بي‌‌توجهي مالكان خودروها نسبت به نصب لوازم و تجهيزات ايمني و بازدارنده نظير سوئيچ مخفي، قفل سوئيچي، دزدگير، قفل پدال و فرمان، محافظ كامپيوتر (محافظ Ecu)

* بي‌‌توجهي مالكان خودروها نسبت به قفل نمودن درِ خودرو و استفاده از تجهيزات بازدارنده در داخل پاركينگ منزل

* وجود اشياء لوكس و اسناد و مدارك در داخل خودرو

* اعتماد بي‌جا در واگذاري سوئيچ به افراد ناشناس به عناوين مختلف مانند امتحان كردن، تشخيص نقص فني، ساخت سوئيچ يدكي و نظاير آن

* سپردن خودرو به تعميركاران ناشناس و فاقد مجوز

* سپردن خودرو به افراد ناشناس براي خارج نمودن از پاركينگ يا بر طرف نمودن نقص فني، به ويژه توسط خانم‌ها و افراد سالمند

* عدم استفاده از سيستم‌هاي دزدگيري كه به‌راحتي قطع و خنثي مي‌شوند.

* سپردن نصب دزدگير به افراد متفرقه و ناشناس

* اعتماد بي‌جاي افراد در قبول خوراكي‌ها و آشاميدني‌هاي مسموم و آغشته به مواد بيهوشي و خواب‌آور

* اعتماد رانندگان به زنان سارق و همين‌طور تبهكاراني كه از پوشش‌هاي خانوادگي استفاده مي‌كنند.

* انتخاب مكان‌هاي خلوت و غير ايمن براي توقف و استراحت

* طمع رانندگان براي دريافت كرايه‌ي بيشتر و قبول پيشنهاد براي تردد در مسيرهاي خلوت و دور‌افتاده

* ترك خودرو در حضور مسافر به بهانه‌هاي مختلف مانند خريد و…

* عدم توجه يا كم‌توجهي خريداران خودرو نسبت به انجام استعلام از كارشناسان

* حضور فروشنده به تنهايي در محل‌هاي ناشناخته براي تنظيم قولنامه

* بي‌توجهي نسبت به ثبت شماره‌ي ‌اموالِ لوازم داخل خودرو

* بي‌توجهي افراد نسبت به خاموش نمودن موتور، برداشتن سوئيچ و قفل نمودن درهاي خودرو هنگام باز و بسته كردن درِ پاركينگ يا بر طرف نمودن نقص فني

* غفلت افراد نسبت به تصادف‌ها و نزاع‌هاي صحنه‌سازي شده كه با هدف سرقت خودروي آنها صورت مي‌گيرد.

* در دسترس بودن لاستيك زاپاس و عدم استفاده از قفل ايمني مناسب براي آن

* برداشتن لوازم باارزشِ داخل خودرو از داخل آن، قبل از سپردن به تعميركار