غفلت مالباختگان؛ عامل اصلى سرقت موتورسيکلت‌

ماهر نیرو-سرقت موتورسیکلت

موتورسيكلت اگر چه وسيله‌اي است كه استفاده از آن ايمني كمتري در مقايسه با ساير وسايل نقليه دارد، ليكن به دليل برخورداري از مزاياي فراوان، بيشتر مورد توجه عموم جامعه به ويژه جوانان و نوجوانان مي‌باشد. قيمت پايين، قدرت مانور آن در ترافيك‌هاي سنگين و وجود مدل‌هاي متنوع، به بازارِ اين وسيله‌ي نقليه رونق زيادي بخشيده است.

شايد وقتي صحبت از ضعف ايمني اين مركب خطرناك به ميان مي‌آيد، بيش از هر چيز آسيب‌پذيري راكبان آن در تصادفات رانندگي به ذهن متبادر مي‌شود؛ اما واقعيت اين است كه ناامني اين وسيله‌ي نقليه، فقط در مسائل ترافيكي آن خلاصه نمي‌شود؛ ايمني در برابر سرقت نيز مؤلفه‌ي مهمي است كه موتورسيكلت‌ها تقريباً از آن بي‌بهره‌اند.

به همان ميزان كه استفاده از اين وسيله‌ مورد توجه افراد جامعه قرار دارد، توجه تبهكاران به ويژه سارقان نيز به آن معطوف مي‌باشد. سهولت سرقت موتورسيكلت در مقايسه با سرقت خودرو و همچنين سهولت در اوراق نمودن يا فروش آن به اوراقچيان غير مجاز، از مهم‌ترين دلايلي است كه مجرمان را به سرقت اين وسيله ترغيب مي‌كند. به هر جهت آمار بسيار بالا و قرار داشتن در صدر جرايم و همچنين امكان سوء استفاده از موتورسيكلت‌هاي مسروقه در اقدامات ضد امنيتي و تبهكارانه، سرقت اين وسيله‌ي نقليه را حايز اهميت فراوان نموده است.

بي‌توجهي افراد در خريد و فروش اين وسيله‌ي نقليه، بدون سند و به اصطلا‌ح «سوئيچي»، مهمترين علت افزايش سرقت آن است. رعايت نكردن اصول ايمني از سوي كارخانجات توليد كننده‌ي آن نيز در سهولت سرقت موتورسيكلت تأثير بسزايي دارد؛ چرا كه قطعات موتورها به راحتي اوراق شده و در بازار گرم فروش قطعات دسته دوم و سرقتي به فروش مي‌رسد. با اين حال نكته‌ي قابل تأمل در سرقت موتورسيكلت اين است كه بيش از 80 درصد سرقت‌ها به دليل غفلت مالباختگان اتفاق مي‌افتد، چرا كه اين غفلت و ناآگاهي نسبت به موارد ايمني است كه زمينه‌ي سوء‌‌‌استفاده سارقان را فراهم مي‌كند.

پارك نمودن موتورسيكلت‌ها در معابر عمومي، خود بستر ارتكاب سرقت را فراهم مي‌كند، چرا كه در بسياري موارد مشاهده شده موتورسيكلت‌ها بدون تجهيزات ايمني در خيابان رها مي‌شوند و افراد سودجو و فرصت طلب نيز كه شايد انگيزه‌ي ارتكاب سرقت را از قبل نداشته باشند، با مشاهده‌ي آن وسوسه شده و دست به سرقت مي‌زنند.

بررسي موتورسيكلت‌هاي مسروقه و اظهارات مالباختگان نشان داده است كه در بسياري از موارد، ‌افراد، موتورسيكلت خود را تنها با بستن قفل فرمان در خيابان رها كرده‌اند.

روش‌هاي مراقبتي از موتورسيكلت‌ها:

1- لزوم شماره‌گذاري و نصب پلاك بر روي موتور و استفاده از تجهيزات ايمني تأخيري و بازدارنده:

موتورسيكلت‌سواران حتماً بايد وسيله‌ي نقليه‌ي خود را با قفل و زنجير ضد برش در پاركينگ‌هاي مخصوص متوقف كنند. راكبان موتورسيكلت از متوقف كردن آن در اماكن عمومي، حاشيه خيابان‌ها و … خودداري كرده و در شرايط اضطراري آن را به افراد مطمئن سپرده و يا اين‌كه در شعاع ديد خود قرار دهند و از تحويل موتورسيكلت به افراد ناشناس نيز خودداري كنند.

برخي موارد مشاهده شده است كه موتورسيكلت‌ها از حياط منازل هم به سرقت رفته‌اند؛ بنابراين لازم است افراد در زمان متوقف كردن موتورسيكلتِ خود در حياط يا پاركينگ منزل نيز آن را به شيئي محكم و ثابت قفل و زنجير كنند.

2- پرهيز از رها نمودن اسناد و مدارك در قسمت‌هاي مختلف موتورسيكلت:

معمولا‌ً در پي مراجعه مالباختگان به كلانتري‌ها براي گزارش وقوع سرقت، مشخص مي‌شود كه افراد حتي كارت موتورسيكلت خود را به همراه نداشته و تمامي ‌مدارك و اسناد مربوط به وسيله‌ي نقليه را داخل زين و يا زير قاب باتري نگهداري مي‌كرده‌اند، از اين رو به هيچ وجه قادر به احراز هويت نيستند.

3- پرهيز از خريد موتورسيكلت‌هاي فاقد سند مالكيت:

توجه به اين نكته ضروري است كه تمامي ‌موتورسيكلت‌ها بايد پلا‌ك داشته و پلا‌ك نيز بايد بر روي آن‌ها نصب شود. نخستين چيزي كه با ديدن موتورسيكلت فاقد پلاك به ذهن مي‌رسد اين است كه اين موتورسيكلت داراي سند مالكيت نيست و حتي ممكن است مسروقه باشد.

افراد بايد از خريد موتورسيكلت ‌بدون انتقال سند در دفاتر رسمي يا به اصطلا‌ح سوئيچي خودداري كنند و به هيچ وجه موتورهاي قولنامه‌اي و فاقد پلا‌ك را خريداري نكنند، چرا كه موتور بدون سند براي پليس حكم مال مسروقه را دارد و راكب آن به عنوان متهم دستگير و در صورتي كه نتواند ثابت كند اين موتور را خريداري كرده، مطمئناً بازداشت مي‌شود.

4- هوشياري در هنگام خريد:

هر گونه خريد و فروش موتورسيكلت بايد از طريق فروشگاه‌هاي معتبر و رسمي صورت گيرد. از ديگر موارد مهم در هنگام خريد موتورسيكلت، مطابقت دادن شماره‌ي موتور و شاسي آن با اسناد مالكيت مي‌باشد، ضمن اين‌كه خريدار بايد مخدوش نبودن شماره‌ي موتور و شاسي را نيز به دقت كنترل كند. نكته‌ي ديگري كه افراد بايد پس از خريد موتورسيكلت رعايت كنند، تعويض قفل‌ها و كليدهاي آن است.

5- دقت در نگهداري سوئيچ موتورسيكلت:

مالكان موتورسيكلت بايد از جا گذاشتن سوئيچ بر روي موتورسيكلت يا واگذاري آن به افراد ناشناس و غير مطمئن به عناوين مختلف خودداري نمايند.

کارشناسان انتظامی شرکت ماهر نیرو پاسا  به منظور پیشگیری از وقوع جرائم و آموزش همگانی نکات آموزشی را طی مقالات منتشره از منابع معتبر اخذ و  در اختیار مخاطبین قرار میدهند تا با بهره گیری از دستورالعمل های پیشگیرانه شاهد کاهش وقوع انواع جرائم باشیم.